ACT training; training in veerkracht

<< Terug naar aanbod

ACT training; training in Veerkracht

Bij de training in Veerkracht wordt ACT ingezet om je psychologische flexibiliteit te vergroten. Deze training is een goed vervolg op een eerder gedane mindfulness training, maar kan ook als zelfstandige training gedaan worden. De training is effectief voor mensen die, soms al langere tijd, psychische klachten ervaren.
 
ACT in een notendop
ACT leert je om op een zachtaardige manier om te kunnen gaan met alles wat je denkt, voelt en ervaart, terwijl je op weg gaat om je doelen en dromen te verwezenlijken.
ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding, waarbij angst en pijn die inherent is aan het leven op de koop toe wordt genomen. De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven.
 
Het doel van de training:
Stel je voor dat je zou leren om je gedachten niet meer zo serieus te nemen, en dat je weer onbevangen in het hier en nu zou komen te staan. Stel dat je in staat bent om alles wat je liever niet zou willen ervaren te omarmen, waardoor je het gevecht met je angsten niet meer aan hoeft te gaan.
Stel dat je een nieuwe, zachtaardige relatie met jezelf creëert, los van je (negatieve) zelfbeeld en alles wat je van jezelf moet. Wat als je zou ontdekken hoe jij je leven het liefste vorm zou willen geven, en je de tools krijgt aangereikt die je in staat stellen om je eigen pad te gaan bewandelen?
Klinkt goed? Dan is deze training iets voor jou.

(bron; ACT in groepen, Gijs Jansen, ACT guide APP)

ACT is gestoeld gestoeld op 6 principe’s:

Acceptatie: het actief uitnodigen van vervelende gevoelens, gedachten en omstandigheden
Defusie: loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken
Het Zelf: een andere, meer flexibele relatie met je zelf creëren
Hier en Nu: in contact komen met het Hier en Nu.
Waarden: ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven
Toegewijd Handelen: dingen gaan ondernemen op basis van je waarden

In de training wordt er veel gebruikt gemaakt van metaforen en oefeningen; men ontwikkelt zo op een ervaringsgerichte manier de verschillende ACT-vaardigheden. We maken gebruik van de ACT guide APP om alle oefeningen en filmpjes digitaal te kunnen gebruiken.

Dit vraagt de training van jou:
De training doet een beroep op je bereidheid om dagelijks ongeveer te oefenen en de tijd te nemen voor opdrachten en ervaring-oefeningen. Als je volhardt, zal je ervaren dat je beter in staat bent om onaangename gevoelens en gedachten toe te laten en vervolgens bij te sturen. Meer te leven in het hier en nu volgens waarden die voor jou belangrijk zijn. Gun jezelf deze kans, ga het experiment met jezelf aan en maak aan het einde de training de balans op.

Opzet van de training
De training wordt gegeven in een kleine groep (4-6 personen). Zeven wekelijkse bijeenkomsten van twee uur. Elke bijeenkomst wordt een van de zes zuilen behandeld. In de groep doen we gezamenlijk oefeningen en mediteren we. Tussen de bijeenkomsten in word je gevraagd met hetgeen we behandeld hebben thuis verder te gaan. Het is ‘kilometers maken’ tussen de bijeenkomsten in. Waarna je weer ‘kunt komen tanken’ in de volgende bijeenkomst. Dit alles met als doel om je geestelijke flexibiliteit te vergroten.

Dit levert de training je op:
Je wordt je bewust van de werking van je geest en gaat patronen herkennen;
Je ontdekt dat je een keuze hebt om anders met de dingen om te gaan;
Je leert je meer op het hier en nu te concentreren;
Je herkent je eigen ‘alarmsignalen’ eerder en leert hoe je jezelf dan kunt helpen;
Je leert jezelf te kalmeren en op tijd een stapje terug te doen;
Je leert vriendelijker voor jezelf te zijn;
Je leven wordt bewuster en intenser;
Je kunt beter omgaan met tegenslag;
Je gaat meer dingen doen die echt belangrijk voor je zijn

De plussen van Mindfulness Centrum Vught:

  • Er wordt gewerkt met ACT guide APP, waarmee je alle lesstof digitaal krijgt aangeleverd, je filmpjes kunt kijken en opdrachten kan maken.
  • Trainer met veel kennis en ervaring uit de geestelijke gezondheidszorg
  • Mooie locatie in het centrum van Vught
  • Kleine groepen met veel persoonlijke aandacht
  • Expertise in angst, depressie en autisme

Wanneer
Training op maandag avond; 10, 17, 24, 31 januari, 7, 14 en 21 februari
Trainer
Ton Mutsaars
Tijd
Van 18.45-20.45 uur.
Meenemen
Flesje water/ pen / doe gemakkelijk zittende kleding aan
Kosten
€ 350.-