Training in Veerkracht

<< Terug naar aanbod

Training in Veerkracht

Bij de training in Veerkracht zetten we mindfulness meditaties in om je flexibeler te maken in het omgaan met moeilijkheden en tegenslag. Helemaal aanwezig zijn bij wat er op dit moment gebeurt ook al is dit minder plezierig of fijn. Het zal je helpen om een meer accepterende houding ten opzichte van je ervaringen aan te nemen.  Mindfulness laat je zonder oordeel observeren wat jouw automatische reactie op bepaalde situaties is. Je onderzoekt in hoeverre deze reactie helpend is voor jou, of je misschien juist belemmert. Vervolgens kun je in alle vrijheid overwegen andere keuzes te maken.

Een training in Veerkracht is bij uitstek geschikt als je:
Vaak het gevoel hebt geleefd te worden door alles wat er van je wordt verlangd;
Je jezelf beter staande wilt kunnen houden in je drukke leven;
Vaker van momenten wilt genieten en écht tot rust wilt komen;
Minder met je gedachten bezig wilt zijn (piekeren);
Lichamelijk last hebt van spanning of stress;
Beter wilt leren omgaan met moeilijke emoties.

Dit levert de training je op:

  • Je wordt je bewust van de werking van je geest en gaat patronen herkennen;
  • Je ontdekt dat je een keuze hebt om anders met de dingen om te gaan;
  • Je leert je meer op het hier en nu te concentreren;
  • Je herkent je eigen ‘alarmsignalen’ eerder en leert hoe je jezelf dan kunt helpen;
  • Je leert jezelf te kalmeren en op tijd een stapje terug te doen;
  • Je leert vriendelijker voor jezelf te zijn;
  • Je leven wordt bewuster en intenser;
  • Je kunt beter omgaan met tegenslag;
  • Je krijgt meer energie;
  • Je hebt minder last van stress-symptomen (zoals hoge bloeddruk, vermoeidheid en slapeloosheid), depressie, angst of (chronische) pijn.

Dit vraagt de training van jou:
 De training doet een beroep op je bereidheid om zes dagen per week elke dag ongeveer een half uur tot uur te oefenen en de tijd te nemen voor meditaties en ervaring oefeningen. Zo doen we verschillende meditaties (zoals de bodyscan, zitmeditatie,  ademmeditatie en loopmeditatie) en beweegoefeningen. Door ze allemaal te proberen, ontdek je waar jij het meeste baat bij hebt. Als je volhardt, zul je ervaren dat je beter in staat bent om onaangename gevoelens en gedachten toe te laten en vervolgens bij te sturen. Zoals gezegd doen we ook diverse ervaringsgerichte oefeningen, vanuit de ACT methode.  In de cursus leer je mildheid toe te passen om met moeilijkheden om te gaan. Gun jezelf deze kans, ga het experiment met jezelf aan en maak aan het einde de balans op.

Opzet van de training
De training wordt gegeven in een kleine groep (4-6 personen). Zes wekelijkse bijeenkomsten van twee uur. Je leert verschillende mindfulness oefeningen. Daarnaast krijg je zicht op welke dingen jou kunnen helpen beter voor jezelf te zorgen. ACT oefeningen worden ingezet en zijn bedoeld om je geestelijke flexibiliteit te vergroten.

Wanneer
Training op maandag avond; 11, 18, 25 januari en 1, 8, 15, februari,
+ 1 terugkombijeenkomst
Trainer
Ton Mutsaars
Tijd
Van 18.45-20.45 uur.
Meenemen
Cursusboek (krijg je bij aanvang) / doe gemakkelijk zittende kleding aan
Kosten
€ 300.-