8 weekse Mindfulness MBSR training

8 weekse Mindfulness MBSR training

Helemaal aanwezig zijn bij wat er op dit moment gebeurt. Vanuit het hier en nu ervaren wat je voelt, ruikt, hoort, ziet en proeft – dat is de kracht van mindfulness. Mindfulness laat je zonder oordeel observeren wat jouw automatische reactie op bepaalde situaties is. Je onderzoekt in hoeverre deze reactie helpend is voor jou, of je misschien juist belemmert. Vervolgens kun je in alle vrijheid overwegen andere keuzes te maken.

Een mindfulness-training is bij uitstek geschikt als je:
Vaak het gevoel hebt geleefd te worden door alles wat er van je wordt verlangd;
Je jezelf beter staande wilt kunnen houden in je drukke leven;
Vaker van momenten wilt genieten en écht tot rust wilt komen;
Minder met je gedachten bezig wilt zijn (piekeren);
Lichamelijk last hebt van spanning of stress;
Beter wilt leren omgaan met moeilijke emoties.

Dit levert de training je op:

  • Je wordt je bewust van de werking van je geest en gaat patronen herkennen;
  • Je ontdekt dat je een keuze hebt om anders met de dingen om te gaan;
  • Je leert je meer op het hier en nu te concentreren;
  • Je herkent je eigen ‘alarmsignalen’ eerder en leert hoe je jezelf dan kunt helpen;
  • Je leert jezelf te kalmeren en op tijd een stapje terug te doen;
  • Je leert vriendelijker voor jezelf te zijn;
  • Je leven wordt bewuster en intenser;
  • Je kunt beter omgaan met tegenslag;
  • Je krijgt meer energie;
  • Je hebt minder last van stress-symptomen (zoals hoge bloeddruk, vermoeidheid en slapeloosheid), depressie, angst of (chronische) pijn.

Dit vraagt de training van jou:
Voor de meeste mensen vergt mindfulness aanvankelijk behoorlijk wat oefening. We zijn immers niet meer gewend om stil te staan bij hoe het werkelijk met ons is. Oefening is een essentieel onderdeel van de training! De training doet een beroep op je bereidheid om zes dagen per week elke dag ongeveer een uur te oefenen en de tijd te nemen voor ervaringen in het hier en nu. Het gaat voornamelijk om meditaties (zoals de bodyscan, zitmeditatie, luistermeditatie, ademmeditatie en loopmeditatie) en beweegoefeningen. Door ze allemaal te proberen, ontdek je waar jij het meeste baat bij hebt. Als je volhardt, zul je ervaren dat je beter in staat bent om onaangename gevoelens en gedachten toe te laten en vervolgens bij te sturen. In de cursus leer je mildheid toe te passen om met moeilijkheden om te gaan. Gun jezelf deze kans, ga het experiment met jezelf aan en maak aan het einde de balans op. Voor veel deelnemers is mindfulness een verrijking waar ze een leven lang plezier van hebben.

De training bestaat uit:

  • Voorgesprek van max. 1/2 uur
  • 8 bijeenkomsten van 2,5 uur
  • Terugkom moment van 1,5 uur
  • Stiltedag van 6,5 uur
  • Werkmap
  • Audiobestanden

De plussen van Mindfulness Centrum Vught:

  • Hoogst mogelijk opgeleide Mindfulness Categorie 1 trainer.
  • In veel gevallen vergoed door de zorgverzekeraar!
  • Mooie locatie in het centrum van Vught
  • Kleine groepen met veel persoonlijke aandacht
  • Aangesloten bij beroepsvereniging VMBN
  • Expertise in hooggevoeligheid

Wanneer en tijden
Training op woensdag avond van 19.00 – 21.30 uur.

Training op dinsdag avond van 19.00 – 21.30 uur.

Training op vrijdagmorgen van 10.00 – 12.30 uur.
5,  12, 19, 26 november, 3, 10, 17, 24 december
+ stiltedag en 1 terugkom moment (nader te bepalen)

Trainer
Jan Hogema

Meenemen
Doe gemakkelijk zittende kleding aan
Kosten
€ 395.- (Betaald de werkgever dan is dit bedrag excl. 21% btw)
In veel gevallen wordt de mIndfulnesstraining vergoed door de zorgverzekeraar.